Bränslecellsteknik
Intralogistik med vätgasdrift
Driv intralogistik med vätgas
Att behöva välja mellan kostnadseffektiv intralogistik och ett klimatneutralt förhållningssätt har länge varit ett minne blott. Innovativa energisystem som bränslecellsteknik låter dig köra dina truckar i sömlös drift, med flera skift, utan att producera CO2-utsläpp i processen. Detta uppnås genom att använda hållbart producerad, grönt väte.
Applikation
- Sparar tid eftersom det inte finns något behov av att byta batteri
- Hög trucktillgänglighet på grund av snabb fyllningstid på ca. 2–3 minuter
- Kontinuerlig energiförsörjning utan sjunkande prestanda
- Användning inomhus och utomhus med drifttider på upp till 8 timmar
Infrastruktur
- Utrymmesbesparande och flexibel integration av dispensrar (bränslepumpar) längs transportvägarna
- Inga förvarings- eller laddningsrum krävs
- Inga ventilationssystem krävs
- Väte kan genereras internt med hjälp av elektrolys
Miljövänlig
- Nollutsläpp – enda "avfallsprodukten" är vatten/ånga
- Ren energikälla – idealisk för hygienkritiska industrier
- Minskat koldioxidavtryck
- Ingen användning av sällsynta jordartsmetaller
Truckar med bränsleceller
STILL erbjuder dig möjligheten att beställa utvalda truckar som en "bränslecellsfärdigställd" version från fabrik, vilket fungerar på liknande sätt som alternativet "Li-ion ready". Med detta tillval är trucken utformad för att rymma en specifik bränslecell men bränslecellen kan också integreras i efterhand vid behov, enligt kundens önskemål. Ju fler vätgasdrivna truckar som finns i drift, desto effektivare blir bränslecellsenergisystemet. Det är därför vi har 24 V, 48 V och 80 V bränslecellssystem tillgängliga för vår produktportfölj av orderplockare, dragtraktorer, höglyftande palltruckar, skjutstativtruckar och motviktstruckar. Generellt sett är bränslecellsteknik idealisk för trucktillämpningar med ett stort antal drifttimmar eller flerskiftsdrift.
Tillverkning av bränsleceller
Produktionanläggningen vid fabriken i Hamburg, som öppnade i slutet av 2023, tillverkar ett 24-volts bränslecellsystem som är speciellt utvecklat för våra lagertruckar. Detta gör STILL till den enda tillverkaren inom intralogistikbranschen i Europa som erbjuder dig som kund en lösning för en hållbar och effektiv energiförsörjning från en och samma källa.
En annan fördel med att samarbeta med STILL är att du får omfattande rådgivning om bränslecellsteknik. Tack vare samarbetet med experter inom vätgasprojekt får du individuell och skräddarsydd rådgivning anpassad efter dina specifika behov.
Komponenter i vätgasinfrastrukturen
När du byter till bränsleceller är det viktigt att säkerställa att du har rätt truckar och den nödvändiga infrastrukturen. Detta består huvudsakligen av följande:
- Truckar med bränsleceller
- Vätgastankstationer (dispenser)
- Lagringsanläggning för vätgas
- Tillgång till vätgas, exempelvis genom leveranser eller intern produktion (elektrolys)
Som din intralogistikpartner tillhandahåller vi bränslecellsdrivna truckar och samarbetar med våra partners för att säkerställa att en omfattande energilösning (bränsleceller och bränsleinfrastruktur) kan implementeras.
Vill du veta mer? Kontakta oss!
+ 46 40 626 71 00
Förfrågan till: Bränslecellsteknik
Vi kommer att hantera din förfrågan så fort som möjligt.
Vätgas som energikälla
En kompakt molekyl med mycket energi. I en värld av energikällor är vätgas framtiden. Tack vare användningen av regenerativt producerad el kan den produceras på ett klimatneutralt sätt och är idealiskt för industriella applikationer, värme- och elproduktion samt för mobilitet och intralogistik. Väte är 14 gånger lättare än luft, ogiftigt, icke-frätande och icke-radioaktivt. Väte är inte känsligt för självantändning och brinner rent med en färglös låga. Kort sagt, väte är packat med energi och kan produceras som en grönare, koldioxidneutral hållbar energikälla.
Bränsleceller inom intralogistik
När vi talar om bränsleceller inom trucksektorn menar vi "batteriersättningsmoduler" (BRM). En BRM är ett slutet system och motsvarar ett specifikt batterifack i sin form, storlek och vikt. BRM innehåller alla komponenter som krävs för att generera el. Dessa inkluderar bränslecellerna, vätgastanken, tankportarna och ett litet litiumjonbatteri samt andra komponenter. När tanken väl är fylld med vätgas, vilket bara tar något ögonblick, producerar bränslecellen elektrisk energi för den avsedda användningen direkt på trucken. Processen genererar utsläpp av ren vattenånga eller vatten. Det integrerade litiumjonbatteriet fungerar som ett energilager och förser trucken med ett konstant flöde av energi. Genom denna process lagras eventuell överskottsenergi eller återvunnen energi tillfälligt, vilket gör att trucken enkelt kan ta hand om toppar i elförbrukningen, till exempel när du lyfter en last.
Carrefour
Redan 2018 introducerade det franska detaljhandelsföretaget Carrefour en vätgasdriven flotta av 137 STILL lagertekniktruckar i sitt nya logistikcenter i Vendin-Le-Vieil i norra Frankrike. Med sitt tvåfasiga HyLIFT-EUROPE-projekt, som finansierades av EU, sätter partnerna en milstolpe för användningen av väte som en alternativ energikälla och visar att denna teknik är tillförlitlig i tuff daglig logistik.
Corstyrène
I slutet av 2021 kommer den första bensinstationen för grönt väte någonsin på ön Korsika att öppna, på produktionsplatsen för det specialiserade värmeisoleringsföretaget Corstyrène i Aléria. Elektrolysören som används för att producera vätgas som krävs kommer att försörjas med upp till 99 kWc från solpaneler installerade på anläggningens parkering. I den första fasen kommer detta att producera tillräckligt med energi för att fylla sju STILL RX 20 bränslecellstruckar.
Dra nytta av vår expertis för hållbar materialhantering.
Vi hjälper dig gärna att fatta beslut om ditt framtida energisystem.
Kontakta oss
Kontakta oss för ytterligare information.
+ 46 40 626 71 00
Förfrågan till: Bränslecellsteknik
Vi kommer att hantera din förfrågan så fort som möjligt.