Banbrytande, hällbart och flexibelt: ett automatiserat lager anpassat efter behov.
Vetter
Sektor: Läkemedelsindustrin
Företag: En global expert pà aseptisk fyllning av läkemedelsprodukter i injektionsenheter. Med över 5900 anställda och en omsättning på cirka 900 miljoner euro (2022).
Utmaning: Distributionslagret behövde öka kapaciteten och hantera gränser för utnyttjande.
Lösning: Noggrann analys och planering av logistikprocesser följt av implementering av ett automatiserat lager.
Produkter: Automatiserade smalgångstruckar, MX-X iGo systems, samt ledstaplare, EXV iGo-systems. Smarta hjälpverktyg som iGo pilotnavigering, truckterminaler och FTS-programvara integrerade med företagets IT- och logistiksystem.
Vetter Pharma-Fertigung GmbH & Co. KG har nu lanserat sitt nya automatiserade godslager för läkemedelsförpackning. Intralogistikleverantören STILL fick uppdraget att analysera, ge rådgivning, planera logistikprocesserna och genomföra lagerprojektet. Med automationen på plats kommer lagerkapaciteten, säkerheten och flexibiliteten i företagets interna logistikprocesser att öka.
Vetter – en leverantör av läkemedelstjänster
Vetter, som ligger i Ravensburg i Tyskland, är en ledande leverantör av läkemedelstjänster. Företaget fyller och förpackar förfyllda injektionsenheter som sprutor och ampuller med läkemedel. De lagrar produkterna i sitt kyliga lager, Ravensburg West (RVW 1), innan de skickas ut. År 2022 hade Vetter en omsättning på cirka 900 miljoner EUR och 5900 anställda.
Automatiserat råmateriallager för läkemedelsförpackning
Det framgångsrika familjeföretaget Vetter fortsätter att växa, och det gamla distributionslagret RVW 1 blev snabbt för litet. För att lösa utmaningen byggde Vetter ett nytt lager för att lagra läkemedelsförpackningar till sina produkter. Dr. Michael Schmitz, Vice President of Logistics på Vetter, berättar: "Tack vare vår logistikstrategi LOG 29 kunde vi investera i automation vid rätt tillfälle. STILL:s automatiserade lager är en viktig milstolpe för oss. Framgången bygger på hög kompetens från båda sidor, vilket gjorde att vi snabbt löste oväntade utmaningar. Tillsammans skapade vi den bästa logistiklösningen och satte RVW 2 i drift enligt plan."
Grundlig analys, optimering och planering av logistikprocesser
STILL och Vetter arbetade tillsammans för att analysera och förbättra logistikprocesserna. De började med att identifiera krav och jämföra olika alternativ, följt av noggrann planering. Bernd Geiger, intralogistikkonsult på STILL, berättar: "I första fasen utvärderade vi olika automatiserade lagersystem. Vi använde nyckeltal för att se hur väl genomströmning och lagerutrymme matchade kapacitetsbehoven. Analysen visade att automatiserade truckar var det bästa valet för att transportera gods i råmateriallagret och plockområdet. Det gav oss mycket mer flexibla processer än stationära transportörer.” I nästa steg planerade STILL och Vetter tillsammans det automatiserade lagret och de tekniska kraven i detalj.
Skräddarsydd och snabb driftsättning av RVW 2
STILL levererade ett hyllsystem med plats för 16 200 pallar, helt anpassat efter Vetters behov. Fyra smalgångstruckar (MX-X iGo-system) hanterar snabb och säker lagring och plockning på höjden, styrda av det smarta systemet iGo pilot navigation. För horisontella transporter används fyra ledstaplare (EXV iGo-system). Jan Urbarz, teamledare för lager och drift på Vetter, säger: “"Med noggrann planering och ett bra samarbete med STILL kunde vi driftsätta lagret enligt plan – bara 18 månader efter att konceptet togs fram. Automationslösningarna är skräddarsydda för oss och är både flexibla och kostnadseffektiva. Dessutom kan vi enkelt lägga till fler truckar om vi behöver öka kapaciteten.”
Tobias Trunk, driftschef för intralogistiklösningar på STILL, tillägger: “Vår erfarenhet och våra pålitliga truckar är avgörande för att lyckas med automation. Truckarna är optimerade för att passa perfekt in i automatiserade varuflöden.” Projektledaren höll ihop allt – från fabriksplanering och samordning av underleverantörer till integrationen av IT-system. Med hjälp av Shopfloor Management (SFM) och regelbundna avstämningar gick arbetet som planerat.
Sömlös integration av IT-system
De två företagen arbetade tillsammans för att programmera gränssnitten mellan lager- och truckflottans hanteringssystem. Detta gjorde det möjligt att enkelt integrera truckassistansmoduler som iGo pilot navigation, truckterminaler och AGV-programvara i Vetters IT- och logistiksystem. Anna Lisa Sauter, teamledare för processer och system på Vetter, förklarar: ’’Under testfasen för gränssnittsprogrammering, innan vi gick live, blev data och processer i lagret tillgängliga för Vetters värdsystem under verkliga förhållanden Det innebar att koden för testmiljön överfördes till produktionsmiljön. STILL hjälpte oss genom att tillhandahålla simuleringsprogram, vilket gjorde det möjligt för oss att noggrant testa överföringen av data från lagerhanteringssystemet.’’
Smart dataanalys
Truckarna inom iGo-systemet styrs och övervakas via flottkontrollsystemet, vilket genererar en stor mängd värdefulla data dygnet runt. Denna data används för att göra en noggrann analys av processerna ur ett övergripande perspektiv. STILL erbjuder ett molnbaserat analysverktyg i form av iGo insights-programvaran, som filtrerar fram samband från all insamlad information och ger rekommendationer för specifika åtgärder. Christian Boos, logistikchef på Vetter, ser redan framåt: "Vi kommer att kunna köra ytterligare skift för att möta de ökande kraven. Det smarta verktyget iGo insights gör att vi kan optimera tillgängligheten och prestandan hos vår automatiserade flotta."
Sammanfattning
Vetter, en leverantör av läkemedel, har uppnått sina mål med RVW 2-lagret. Dr Michael Schmitz säger: “RVW 2-materiallagret har förbättrat säkerheten för alla våra interna logistikprocesser. Det har inte bara garanterat en smidig varuförsörjning till våra produktionsanläggningar utan också hjälpt oss hantera problem med brist på kvalificerad arbetskraft och ökade kostnader.” STILL erbjuder olika truckbaserade lösningar för att automatisera intralogistiska system, som kan skräddarsys efter kundens specifika behov. Patrick Litz, chef för intralogistiska lösningar på STILL, sammanfattar: “Mer än hälften av våra kunder planerar att automatisera manuella processer inom en nära framtid. Vi möter denna växande efterfråga med snabbt implementerade och skalbara automationslösningar. Våra smarta assistans- och automationssystem för truckar är effektiva, användarvänliga och framtidssäkra. Du kan alltid lita på oss som partner, vi är stolta över vårt nära samarbete med våra kunder.”