Optimering av centrallager med STILL: Automatisering ökar effektivitet, säkerhet och flexibilitet
Fabory
Sektor: Fästteknik och lösningar för tillverkningsindustrin
Företag: Fabory är en ledande global distributör av industriella fästelement och precisionsmekaniska komponenter, baserat i Nederländerna. Fabory grundades 1947 och har nu över 1000 anställda i 12 länder.
Utmaning: Att implementera ett automatiserat centrallager för att hantera godset mer effektivt, minska kostnader och leveranstider samt förbättra intralogistiska processer.
Lösning: Tre automatiserade MX-X iGo-smalgångstruckar och fyra automatiserade EXV iGo-staplare med litiumjonteknik.
Den europeiska specialisten inom fästelement, Fabory, har automatiserat sitt stora lager i Tilburg. Det nya lagret ökar effektiviteten samtidigt som det ger större säkerhet och flexibilitet under högsäsonger. Succén talar för sig själv: Fabory planerar redan fler automationsprojekt i samarbete med STILL.
Det är lugnt och tyst på Faborys nya, stora lager i Tilburg. De fyra automatiserade STILL EXV iGo-staplarna rör sig smidigt mellan godsmottagningen, lagringsområdet och pallastningsroboten. Lika tyst ser de tre automatiserade STILL MX-X iGo-smalgångstruckarna till att alla pallar hamnar på rätt plats. De kör obemannade genom 19 av de 21 gångarna och hanterar cirka 28 000 platser. Endast två gångar är i manuell drift, men eftersom automatiseringen fungerar så bra kommer detta snart att minskas till en gång.
Från detta centrallager förser Fabory sina tre europeiska distributionscentraler i Storbritannien, Portugal och Tjeckien vilket säkerställer att det alltid finns tillräckliga lagervolymer. Faborys produktsortiment omfattar cirka 450 000 artiklar, varav 100 000 lagras i Tilburg.
Beprövat koncept
"Vi har njutit av den här typen av lugn och ro sedan oktober 2023, när vi satt det nya lagret i drift," säger Faborys logistikchef Joost Jansonius. "Tidigare var lagret fördelat på två platser i Tilburg, och vi hade daglig skytteltrafik fram och tillbaka. Det var långt ifrån idealiskt. Om vi ville nå våra tillväxtmål var vi tvungna att göra några stora förbättringar."
En rad olika lagringssystem och leverantörer utvärderas innan företaget beslutade sig för sin nuvarande lösning. Fabory hade krav på hög grad av automation, hög lagringstäthet och lättillgängliga pallplatser. "STILLs lösning var klockren för oss," säger Faborys projektledare Leon Broere. "De hade redan byggt ett liknande lager hos Tarkett i Waalwijk, vilket var precis vad vi letade efter. Att de hade gjort det förut var avgörande för vårt val.''
Det nya, 12 meter höga lagret är där Fabory tar emot varor från sina leverantörer. Leveranserna kommer på blandade EUR-pallar med upp till 40 olika Fabory-produkter. Osorterade varor tas emot, packas om och bearbetas på andra sidan av distributionscentralen.
Optimal platsförvaltning
I det stora, nya lagret lastas containrar och lastbilar av manuellt med en STILL EXH-SF, en låglyftare med ståplattform. När trucken passerar lastningsrampen läser en fast skanner automatiskt av pallens etikett. Föraren placerar sedan pallen på en definierad överlämningsplats i godsmottagningsområdet och skannar motsvarande QR-kod för varan. Från och med detta ögonblick tar STILLs automatiserade system över.
STILLs transportkontrollsystem tar emot transportorder från SAP för de olika lagrings- och hämtningsprocesserna. Först tar de automatiserade ledstaplarna pallen till konturkontrollen, där en viktkontroll också utförs. iGo-systemen tilldelar sedan den optimala lagringsplatsen i hyllsystemet baserat på lagringshöjd, vikt och ABC-klassificering. Om några problem upptäcks kan de åtgärdas manuellt vid särskila omarbetsstationer. Leon Broere pekar på skärmen: "STILL har programmerat ett användargränssnitt som är praktiskt och lätt att använda.''
Upp till 300 dubbla cykler under högsäsong
Den automatiserade ledstaplaren EXV iGo tar de färdiga pallarna till rätt överlämningsstation i övre änden av hyllraden. Där hämtar den automatiserade smalgångstrucken MX-X iGo pallen och placerar den på rätt plats. När smalgångstrucken behöver byta gång gör den det vid hyllradens ände, vilket säkerställer att vägarna för de automatiserade MX-X iGo och EXV iGo inte korsas. Om truckarna är inaktiva under en längre tid eller om batteriet sjunker en viss laddningsnivå, kör de själva till sin parkeringsposition, där de laddas automatiskt via en markkontakt. Detta gör att de alltid är redo för användning dygnet runt.
När pallarna lossas ser transportkontrollsystemet till att ledstaplarna levererar rätt pallar till motviktstruckarna. Dessa truckar transporterar sedan pallarna till en robot för pallnedbrytning, som placerar förpackningsenheterna individuellt på ett transportband. Härifrån körs varorna vidare, till exempel till det automatiserade smådelslagret. Hela systemet är designat för att hantera en genomsnittlig daglig volym på 150 pallar, men kan öka till 300 pallar i dubbla cykler under högsäsong, med praktiskt taget inga tomkörningar.
Gemensamma workshops – avgörande för att ompröva processer
"Vi uppskattade verkligen att arbeta med STILL," säger Leon Broere. "Vi värdesatte det utmärkta stödet vi fick från projektledaren Yorick Oosthoek under installationsprocessen, samt den öppna kommunikationen genom hela projektet. Dessutom höll vi oss till tidsplanen och budgeten."
Yorick tar emot komplimangen med ett leende. "Automatisering har en stor påverkan på den logistiska processen och organisationen. Det är viktigt för oss att följa med kunden genom denna process. Inte bara vid installationen av systemet, utan särskilt när vi omprövar deras arbetsmetoder. Därför organiserar vi workshops där vi går igenom hela processen tillsammans, från början till slut. Vi arbetar tillsammans för att hitta den optimala lösningen."
Logistikchef Joost Jansonius säger: "Tack vare det nya stora lagret har vi förbättrad lagerhantering, vi minskar kostnaderna precis som vi ville, vi har ökad flexibilitet under högsäsongen, och leveranstiderna har minskat från en till två dagar till endast två till tre timmar – och våra kunder märker verkligen skillnaden. Dessutom är lagermiljön nu mycket säkrare både för människor och maskiner.''
"Automatiseringen hjälper oss att hitta lämpliga medarbetare eftersom det är en verklig utmaning," tillägger Leon Broere. "Vi driver detta lager med två anställda per skift och har två skift under fem arbetsdagar. Dessutom har vi nyligen tecknat avtal med STILL för att utöka den automatiserad hantering till andra delar av vårt centrallager. Vi planerar att genomföra detta under de kommande två åren. Framsteg inom automatisering är trots allt inte bara begränsade till nya anläggningar; stora framsteg kan också göras i befintliga anläggningar.''