Generella villkor för leverans av begagnade truckar
ALLMÄNNA BESTÄMMELSER FÖR LEVERANSER AV GAFFELTRUCKAR OCH MATERIALHANTERINGSUTRUSTNING
Utarbetade av Trucksektionen inom MaskinLeverantörerna
Tillämplighet
1. Dessa allmänna bestämmelser äger tillämpning om annat ej överenskommits. Sådan överenskommelse ska vara skriftlig.
2. Säljarens åtagande enligt dessa allmänna bestämmelser gäller endast vid leveranser av varor som ska användas inom Sverige. I annat fall ska särskilt avtal träffas mellan parterna.
Avtalsbundenhet
3. Avtal ska anses vara ingånget när köparen skriftligen meddelar säljaren att denne accepterar säljarens offert alternativt när behörig företrädare för säljaren skriftligen bekräftar köparens beställning.
Avviker bekräftelsen genom tillägg, inskränkning eller förbehåll från beställningen och köparen inte vill godta dessa ändringar, ska han inom två veckor meddela säljaren detta. Avtal är annars träffat enligt säljarens bekräftelse.
Produktkrav och information
4. Om inget annat överenskommits ska nya varor uppfylla de krav som gäller för varan vid tidpunkten för leveransen enligt lagar, författningar, föreskrifter och anvisningar samt de föreskrifter och anvisningar som åberopas i avtalshandlingarna. Varan ska vara besiktigad enligt gällande föreskrifter.
Ändras sådan bestämmelse efter avtalets ingående, men före leverans av varan, ska säljaren respektive köparen utan dröjsmål underrätta andra parten härom. I den mån kostnaderna för varan påverkas av ändrad bestämmelse, som säljaren inte skäligen kunnat förutse, ska priset omförhandlas.
Beträffande begagnade varor ska dessa uppfylla kraven som gällde för varan vid tidpunkten när den ursprungligen togs i drift.
5. Uppgifter i produktinformation, prislistor och liknande handlingar är bindande endast i den utsträckning avtalet uttryckligen hänvisar till dem.
Säljaren ska senast i samband med leverans, tillhandahålla köparen drifts-, skydds- och bruksanvisning för varan. Säljarens representant bör vid leverans av varan gå igenom anvisningar för skötsel, underhåll och handhavande av varan för köparen eller dennes representant.
Konstruktionsändringar
6. Säljaren är berättigad att före leverans utan föregående underrättelse till köparen företa detaljändringar i konstruktionen i avsikt att förbättra varan, som han finner påkallade. Sådan ändring medför ingen ändring av priset.
Om säljaren insett eller borde ha insett att ändringen innebär väsentlig olägenhet för köparen ska säljaren underrätta köparen om detta. I sådant fall äger köparen rätt att häva avtalet. Företagna ändringar och härav föranledd hävning av avtalet berättigar inte till något skadestånd eller annan påföljd.
Pris och prisjusteringar
7. Köparen ska utöver avtalat pris utge ersättning för därpå belöpande mervärdeskatt.
Säljaren förbehåller sig rätten att ändra överenskommet pris med hänsyn till kostnadsändringar på grund av växelkursförändringar, myndighets åtgärd eller oförutsedda eller väsentligt ökade produktions- eller transportkostnader, som inträffat efter avtalets ingående men före leveransdag. Om detta leder till prishöjning som överstiger 5 procent av det avtalade priset och säljaren påfordrar dylikt pristillägg har köparen rätt att häva avtalet. Sådan hävning ska ske inom skälig tid.
Höjer säljaren priset av annan orsak än ovan angivits ska köparen, om säljaren så påfordrar, erlägga ett motsvarande pristillägg. Köparen äger dock rätt att i sådant fall häva avtalet inom skälig tid.
Köparen är i ovanstående fall inte berättigad till någon ersättning i anledning av hävandet.
8. Skulle eventuell inbytesvara ha undgått förändring, med mer än som bör följa av normalt underhåll och användning, vara behäftad med fel eller att uppgifter rörande inbytesvaran visar sig felaktiga och detta inte är utan betydelse för säljarens värdering av inbytesvaran, är köparen skyldig att på egen bekostnad återställa inbytesvaran i avtalsenligt skick eller till säljaren utge ersättning med ett belopp motsvarande skillnaden mellan avtalat inbytespris och inbytesvarans värde med hänsyn till felets eller uppgifternas betydelse.
Skulle inbytesvaran, oaktat vad som stadgas i denna punkt ovan, väsentligt avvika från vad säljaren ägt räkna med vid avtalets träffande har säljaren rätt att häva avtalet i den del som rör inbytesvaran. Sådan hävning ska inte påverka avtalet i övrigt.
Betalning
9. Om inget annat överenskommits, ska tjugo procent av det avtalade priset erläggas vid avtalets ingående och återstoden vid leverans av varan. Om köparen inte betalar i rätt tid utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen, dock ska dröjsmålsräntan med minst två procentenheter överstiga eventuell avtalad avbetalningsränta.
Leveransklausul och leveranstid
10. Om inget annat överenskommits, är varan såld med leveransklausulen DAP (Delivered at place) i enlighet med vid avtalets ingående gällande Incoterms® Leveranstid ska anges och räknas från dagen för avtalets slutande. Har särskild leveransdag inte bestämts ska varan levereras inom skälig tid.
Avisering av försening
11. Bedömer part, att han kommer att bli försenad med avlämnande eller mottagande av varan, ska han utan dröjsmål underrätta motparten. Parten ska därvid ange den tidpunkt då han räknar med att leveransen kan fullföljas.
Förlängning av leveranstid
12. Om leveransförsening uppkommer på grund av någon i punkt 4 angiven omständighet, på grund av köparens handling eller underlåtenhet, eller av orsak enligt punkt 27 (force majeure) ska leveranstiden förlängas med skälig tid.
Vite vid säljarens försening
13. Levererar inte säljaren varan inom leveranstiden eller inom den enligt punkt 12 utsträckta tiden, har köparen rätt till vite, såvida inte säljaren håller köparen skadeslös genom att ställa annan motsvarande vara, t.ex. inbytesmaskinen eller hyresmaskin till köparens förfogande mot skälig avgift. Vitet ska, för varje hel vecka förseningen varar, utgöra 0,5% av den del av det avtalade priset som hänför sig till den del av varan som på grund av förseningen inte kan tas i avsett bruk. Vitet ska inte överstiga 7,5% av detta beräkningsunderlag.
Köparen förlorar sin rätt till vite, om han inte har framställt krav inom fjorton dagar efter att säljaren aviserat förseningen.
Hävning vid säljarens försening
14. Är köparen berättigad till maximalt vite enligt punkt 13, och varan ännu inte levererats, har köparen rätt att genom skriftligt meddelande kräva leverans inom en sista skälig frist, som inte får vara kortare än en vecka. Underlåter säljaren av någon annan orsak än sådan, för vilken köparen bär ansvaret, att leverera inom fristen, har köparen rätt att genom skriftligt meddelande till säljaren häva avtalet i vad avser den del av varan som inte kunnat tas i avsett bruk.
Utöver vite enligt punkt 13 är varje krav från köparen med anledning av säljarens försening uteslutet.
Köparens försening, säljarens hävningsrätt, annulleringsavgift
15. Finner köparen att han inte kommer att kunna mottaga varan på avtalad dag eller framstår dröjsmål på hans sida såsom sannolik, ska han utan uppskov skriftligen meddela säljaren detta och därvid ange orsaken till dröjsmålet samt såvitt möjligt den tidpunkt, då mottagandet beräknas kunna ske.
16. Om köparen underlåter att ta emot varan på fastställd dag och detta inte beror på ett sådant förhållande som anges i punkten 27, är han skyldig att erlägga betalning som om varan i fråga hade levererats.
Säljaren ska för köparens räkning och på dennes bekostnad vidta skäliga åtgärder för vård av varan. I detta åtagande ingår även skyldighet för säljaren att på köparens bekostnad hålla varan försäkrad.
Om inte annat överenskommits börjar eventuell garantitid löpa från den fastställda leveransdagen, även om köparen underlåter att ta emot varan enligt första stycket denna punkt eller underlåter att underteckna eventuellt leveransgodkännande.
Om köparen, trots skriftligt krav från säljaren, underlåter att ta emot varan inom avtalad tid, äger säljaren rätt att, genom skriftligt meddelande till köparen, häva avtalet och av köparen erhålla ersättning för den skada som han åsamkats på grund av köparens underlåtenhet att fullfölja sin del av avtalet. Ersättningen ska dock inte understiga 20 procent, som hänför sig till den inte mottagna delen av varan.
Äganderättsförbehåll och återtaganderätt
17. Den levererade varan förblir säljarens egendom tills den blivit till fullo betald. Säljaren förbehåller sig rätten att återta varan till dess att köparen fullgjort samtliga sina förpliktelser enligt avtalet. Köparen har innan varan till fullo betalts inte rätt att utan säljarens medgivande förfoga över varan på sådant sätt att säljarens återtaganderätt äventyras (exempelvis pantsätta, uthyra, överlåta, sälja eller bygga om den).
Garanti
18. Säljaren ska vid köpetillfället utfästa ett skriftligt garantiåtagande för varan.
Reklamation
19. Köparen ska inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt att varan är felaktig lämna säljaren meddelande om felet. Reklamationen ska göras i enighet med leveranshandlingarna.
Köparen ska ge säljaren rimlig möjlighet att fastställa skadans art och uppkomst och i det fall reparation ska utföras av säljaren, snarast ställa varan till säljarens förfogande.
Avhjälpningsåtagande
20. Säljaren ska, utan oskäligt dröjsmål, efter godkänd reklamation, avhjälpa felet på egen bekostnad under säljarens ordinarie arbetstid.
Avhjälpande ska, med hänsyn till felets art, göras genom att säljaren antingen reparerar den felaktiga delen eller tillhandahåller del i nyskick i utbyte mot den felaktiga.
Vad som är "utan oskäligt dröjsmål" ska bedömas med hänsyn främst till felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet, köparens behov av varan, tillgång till reservdelar och tillgänglig verkstadskapacitet.
Köparen ska dock, förutom sina egna kostnader, ersätta säljarens restid, resor och traktamenten.
Vid upprepade resor i samma reklamationsärende står säljaren, från och med andra resetillfället, för kostnaden för sin restid, resor och traktamenten.
21. Efter samråd med köparen avgör säljaren om reparation kan utföras på platsen, där varan är uppställd, om den måste utföras i av säljaren anvisad verkstad eller på annan lämplig plats. Eventuella transportkostnader bekostas av köparen. Vid reparation på platsen ska köparen svara för att sådan person som enligt lag krävs vid ensamarbete finns på plats samt – i den mån det finns tillgängligt – utan kostnad ställa till förfogande medhjälpare, reparationslokal, lyftutrustning etc.
22. Är felet av sådan art att köparen själv kan utföra reparation och parterna är överens därom eller kräver felet ringa kunskap att avhjälpa ska säljaren anses ha fullgjort sitt åtagande genom att till köparen avlämna del i nyskick eller reparerad ursprunglig del. Köparen ska på säljarens begäran omgående återsända den felaktiga delen till lägsta transportkostnad. Omfattas felet av säljarens garanti, sker sådan transporten på säljarens bekostnad.
23. Underlåter säljaren att avhjälpa fel som han svarar för eller kvarstår sådant fel efter upprepade reparationsförsök har köparen själv rätt att, efter skriftligt meddelande till säljaren, avhjälpa felet på säljarens bekostnad eller fordra avdrag på köpeskillingen som motsvarar felet.
Är kvarstående fel väsentligt, har köparen rätt att häva köpet såvitt gäller vara som är felaktig. Om den felaktiga varan står i sådant sammanhang med resten av leveransen, att det skulle medföra väsentlig olägenhet för köparen att delvis stå kvar vid köpet, får avtalet hävas i dess helhet.
Ansvarsbegränsningar
24. Säljaren ansvarar endast för av köparen föreslagen ändring av säljarens konstruktion såvida säljaren uttryckligen åtagit sig sådant ansvar.
Säljarens ansvar avser vidare endast fel som uppkommer under de i avtalet förutsedda eller sedvanliga arbetsförhållandena och vid riktig användning. Det förutsätts härvid att köparen följer de skötselanvisningar och instruktioner som säljaren eller hans representant lämnat.
Ansvaret omfattar inte fel förorsakade av bristfälligt underhåll eller oriktig montering från köparens sida, ändringar utan säljarens medgivande, av köparen oriktigt utförda reparationer, normal förslitning eller försämring.
För slitgods och förbrukningsmaterial gäller säljarens ansvar enbart dessa detaljers normala livslängder. Vid utbyte av delar och komponenter som är utsatta för särskilt stort slitage ska köparen erlägga skälig ersättning för den tid de använts.
Test eller felsökning som görs på begäran av köparen utförs utan kostnad för köparen om därvid konstateras fel som säljaren svarar för, i annat fall debiteras köparen samtliga kostnader.
25. Avhjälpande av fel under garantitiden medför inte att den totala garantitiden utökas.
26. Utöver vad som föreskrives i punkterna 17–25) har säljaren inte något ansvar för fel. Säljaren är inte skyldig att på grund av fel i varan utge någon ersättning till köparen för produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan indirekt skada. Denna begränsning av säljarens ansvar gäller dock inte om han gjort sig skyldig till grov vårdslöshet.
Befrielsegrunder (force majeure)
27. Part har rätt till förlängning av leveranstiden om köpets fullgörande hindras till följd av omständighet utanför partens kontroll såsom arbetskonflikt, krig, naturkatastrofer, pandemier, epidemier, karantäner, myndighets beslut, omfattande driftstörningar hos parten eller underleverantör eller annat av parten inte vållat förhållande, som han inte bort räkna med och vars följder han inte rimligen kunnat undanröja.
28. För rätt till förlängning av leveranstiden krävs att part utan dröjsmål underrättar motparten att befrielsegrundande omständigheter inträffat.
29. Kan köpet inte fullgöras inom rimlig tid till följd av omständigheter enligt punkt 27, får vardera parten häva avtalet till den del dess fullgörande hindras.
Vid hävning enligt första stycket denna punkt, får någon annan påföljd inte göras gällande i förhållande till andra parten.
Tvist
30. Tvist i anledning av avtalet ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Kan tvisten därvid inte lösas ska den avgöras av allmän domstol. Är parterna överens därom kan i stället tvisten lösas genom skiljeförfarande.
Rättsfrågor i anledning av avtalet ska bedömas enligt svensk lag.
© MaskinLeverantörerna 2022